03 juli 2008

Bon Iver en été

Al een tijdje is er een flinke buzz rond Bon Iver (pseudoniem voor Justin Vernon). En dan gaat er bij mij een alarmbelltje over.
Oei, een singer/songwriter. Ik heb een hekel aan dat soort zangertjes dat maar wat zit te tokkelen en te murmelen. Slaapverwekkend.
Oei, een falsetto. Ik kan niet meer dan twee/drie nummers uitzitten van Mika, the Scissor Sisters, Bronski Beat of the Beegees.
Oei, Weltschmerz, liefdesverdriet, melancholie. Dat heeft vaak de zelfde uitwerking op mij als krijt op een schoolbord.
Wil iemand mij dus eens uitleggen waarom ik "For Emma, forever ago" een wereldplaat vind? En waarom ik al dagen ondersteboven ben van deze CD? Kippenvel. Iedere keer weer.

Het album dateert eigenlijk al van 2007 toen Vernon het album in eigen beheer uitbracht. Nu is het uit bij het label Jajaguwar en wordt " For Emma..." op grotere schaal verspreid.

Er komt een opvallend soulful geluid uit de falsetstem van Vernon. De artiestennaam Bon Iver (‘goede winter’ op zijn fonetisch-Frans, maar dan krom) is wel erg toepasselijk, aangezien Vernon ‘For Emma, Forever Ago’ in zijn eentje in een hutje in de sneeuw van Wisconsin opnam.
Het is een plaat geworden waar je meteen door naar binnen gezogen wordt, zonder dat je alles kunt vatten. De teksten zijn cryptisch, de muziek nooit gemakkelijk, maar altijd zeldzaam fascinerend.

Bon Iver staat los van alles wat er voor popmuziek doorgaat. Eén van CDs van het jaar, en we zijn pas halverwege...

Bon Iver - For Emma, Forever Ago
01 Flume.mp3 - 4.7M
02 Lump Sum.mp3 - 4.7M
03 Skinny Love.mp3 - 6.5M
04 The Wolves (Act I..> - 8.3M
05 Blindsided.mp3 - 8.5M
06 Creature Fear.mp3 - 3.8M
07 Team.mp3 - 2.7M
08 For Emma.mp3 - 5.9M
09 Re_ Stacks 1.mp3 - 9.5M
h**p://www.supersonicchico.com/files/audio/rick/Bon%20Iver%20-%20For%20Emma,%20Forever%20Ago%20%5b2007%5d.zip
of h**p://www.honkylips.org/mp3/boniver/

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home