29 juli 2010

Stand by Ben E.King

Ben E. King (Benjamin Earl Nelson, Henderson, North-Carolina, 28 september 1938) is een Amerikaans soul- en popzanger en -schrijver.
Hij is bij ons vooral bekend van het nummer Stand By Me (1961) dat in 1987 in de hitlijsten stond.

Dat lied werd geschreven door Ben E. King, Jerry Leiber en Mike Stoller. Het nummer is gebaseerd op een gospel-lied uit 1955 van The Staples Singers. Oorspronkelijk schreef King het nummer voor The Drifters, maar die groep besliste uiteindelijk om het nummer niet op te nemen. Toen Ben E. King in de studio het nummer Spanish Harlem opgenomen had, vroeg zijn producer of hij nog nummers had. De producer was zo enthousiast en "Stand by Me" werd onmiddellijk opgenomen.

In 1961 werd het nummer een eerste keer uitgebracht. In 1987 volgde een tweede release naar aanleiding van de gelijknamige film. Zowel de eerste als de tweede keer haalde het nummer de top tien in de Amerikaanse hitlijsten.
"Stand by Me" werd ook herhaaldelijk gecoverd door heel wat bekende artiesten waaronder John Lennon, The Fugees, Pennywise, Bruce Springsteen en Ry Cooder.

h**p://www.beneking.info/

Ben E.King: «Dont' Play That Song» (1962)

01. Don't Play That Song (You Lied) (4.3M)

02. Ecstasy (3.5M)

03. On The Horizon (3.4M)

04. Show Me The Way (3.4M)

05. Here Comes The Night (3.4M)

06. First Taste Of Love (4.2M)

07. Stand By Me (4.6M)

08. Yes (4.3M)

09. Young Boy Blues (3.7M)

10. The Hermit Of Misty Mountain (3.4M)

11. I Promise Love (3.4M)

12. Brace Yourself (3.2M)
h**p://nervasystem.livejournal.com/319388.html

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home