07 mei 2009

Verteufelt Gut: DJ Hell

Helmut Josef Geier (6 september 1962. Altenmarkt an der Alz) begon op 18-jarige leeftijd plaatjes te draaien. Punk, new wave, electro, hiphop en house waren de stijlen die hij ging mixen, maar hij werd steeds beter en zelf liedjes produceren volgde al snel. Geier werd als dj Hell een koning en pionier in de Duitse technoscene, hij stond aan de wieg van electroclash en hij hielp artiesten als Miss Kittin, Fischerspooner en Zombie Nation doorbreken.

In 1992 brak hij zelf (bescheiden) door met My Definition Of House Music. Hij begon ook zijn eigen platenlabel: International Deejay Gigolos, en is een graag geziene gast op modeshows.
Hell heeft een belangrijk aandeel heeft gehad in de opkomst van electroclash en International Deejay Gigolo is van onschatbare waarde geweest. Maar zijn label bleef te lang hangen in de electroclashdraaimolen en op z’n solowerk haalde Hell nooit meer het niveau van zijn albums "Geteert und Gefedert" en "Munich Machine".

Maar nu is er Teufelswerk, een van de beste danceplaten in jaren. Behendig laveert Hell langs het beste van twintig jaar house, techno en club - hij sampelt op 'The Disaster' nonchalant het Love Parade-epos 'Der Klang der Familie' - en laat P. Diddy minutenlang met een beperkte woordenschat ("Motherfucker, motherfucker!") mopperen over de ideale lengte van een dansplaat. "You can dance" klinkt heel erg als "Dance away" van Roxy Music, en dat is heus niet alleen omdat Bryan Ferry meezingt. "Electronic Germany" zegt precies wat het is: een kruising tussen twee Duitse elektronica-grootheden: Kraftwerk en Anthony Rother. En Kraftwerk is nooit ver weg, want in "Hellracer" hoor ik nogal wat van "Kometenmelodie", maar het is vooral een mix van "Autobahn" en The Race" van Yello. Beetje voor de hand liggend.
Het meest dansbare nummer is "Friday, Saturday, Sunday". Ook een beetje voorspelbaar. Maar wie legt mij het verschil uit tussen voorspelbaar en herkenbaar? Het meest opzwepend en stuwende prijsbeest van "Teufelswerk" is zonder meer "Wonderland". Avontuurlijk, lekker vol en rijk. Maar heerlijk melig en tegelijk energiek.

Het resultaat is dus even hilarisch als dansbaar; old school maar toch helemaal van nu.
Helemaal interessant wordt het op de Day-schijf, die Hell samen produceerde met Peter Kruder (van Dorfmeister) en Christian Prommer (van Trüby Trio / Drum Lessons). Een cinematische trip langs analoge musea, stoffige saloons (zie single 'The Angst') en psychedelische elektronica. Hoewel ik me afvraag wat Lemmy Kilmister van de nogal overbodige cover van "Silvermachine" zal denken...

h**p://www.djhell.com/
h**p://www.myspace.com/djhell


Hell - Teufelswerk

CD1: "Night"
1. U Can Dance met Bryan Ferry
2. Electronic Germany
3. The DJ met P. Diddy
4. The Disaster
5. Bodyfarm2
6. Hellracer
7. Wonderland
8. Friday, Saturday, Sunday

CD2: "Day"
9. Germania
10. The Angst & the Angst Pt. 2
11. Carte Blanche
12. Nightclubbing
13. I Prefer Women to Men Anyway
14. Action (Interlude)
15. Hell's Kitchen
16. Silver Machine met Marsmobil

h**p://lix.in/-407873
h**p://lix.in/-41ff14

of h**p://lix.in/-4e3412

Drawings & sketches: Every Picture tells a Story
Fictitious CD covers: Heart on my sleeve

Labels: , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

<< Home