Die Kaempfernatur
Bert Kaempfert (Hamburg 22 okt. 1923 - Mallorca 21 juni 1980) boekte zijn eerste successen in 1959 als producer en arrangeur van resp. 'Die Gitarre und das Meer' van Freddy Quinn, en 'Morgen' van Ivo Robic.In 1960 kon het helemaal niet meer stuk als hij in de USA nr. 1 staat met 'Wunderland bei Nacht', een nummer, waarin de solotrompet van Charly Tabor centraal staat, omringd door de vrouwenstem van het Botho Lucas Chor en de kurkdroge bassgitaar van Ladi Geisler. De typische easy listening Bert Kaempfert-sound was geboren.
De LP 'Swingin' Safari' zou in '62 een nieuw hoogtepunt worden. Op deze LP stond o.a. naast het gelijknamige titelnummer ook 'Afrikaan Beat' en 'Living it up', beter bekend als de titelmelodie van het BRT-feuilleton 'Kapitein Zeppos'.
In 1966 was het in de USA weer raak met 'Strangers in the night' en 'Spanish eyes', resp. met Frank Sinatra en Al Martino.
Ook andere Amerikaanse artiesten namen Kaempfert-nummers op, denk maar aan 'Danke schön' van Nat King Cole. Veel van zijn instrumentale nummers werden ook beroemd in de USA in de versie van het orkest Billy Vaughn. Het is ook Bert Kaempfert geweest, die voor Elvis 'Muss I denn' bewerkte tot 'Wooden heart'.
Inmiddels had Kaempfert bij Polydor-Hamburg een ijverig navolger gevonden in ene Hans (zeg maar 'James') Last, waarvan de broer Robert drummer was bij het orkest van Kaempfert... .
En sowieso,... veel van de Hamburgse studiomuzikanten van het orkest Bert Kaempfert en het orkest van James Last, waren dezelfden. Ze moesten elkaars agenda raadplegen voor de opnames!
Bert Kaempfert overleed onverwachts op 56-jarige leeftijd in zijn buitenverblijf op Mallorca aan de gevolgen van een hartaanval, kort na een succesrijke toernee in Groot-Brittanië.
Met ongeveer 400 composities schreef hij muziekgeschiedenis. In 1993 werd hij als enige Duitse kunstenaar postuum opgenomen in de 'Songwriters Hall of Fame'.
Marion, zijn oudste dochter, zette in 1993 in Groot-Brittanië samen met trompetist Tony Fisher The Bert Kaempfert Orchestra op poten, die de Bert Kaempfert-sound doet herleven en regelmatig op toernee gaat in Groot-Brittanië.
Bert Kaempfert & His Orchestra: «Traces Of Love» (1969, re-released in 1992)
1. Traces (4.6M)
2. Games People Play (4.7M)
3. Only A Fool (Would Lose You) (4.9M)
4. The Way It Used To Be (5.1M)
5. Are We Becoming Strangers (4.6M)
6. I've Gotta Be Me (5.1M)
7. Here's My Life (Here's My Love) (5.0M)
8. I Love How You Love Me (4.2M)
9. Send Me Home (4.7M)
10. Love Me Happy (3.9M)
11. You're Worth It All (4.7M)
12. Time (5.3M)
h**p://nervasystem.livejournal.com/300874.html
Bert Kaempfert & His Orchestra: «The Most Beautiful Girl» (1974)
01. The most beautiful girl (4.3M)
02. Why can't you and I add up to love (4.1M)
03. Touch the wind (5.6M)
04. Jumpin' blue (4.2M)
05. Opus one (6.2M)
06. I found my love (4.1M)
07. Let me be there (5.1M)
08. Easy Glider (4.6M)
09. Tuxedo Junction (4.9M)
10. Moon over Baja (4.2M)
11. I cover the waterfront (4.5M)
12. In the Everglades (4.9M)
h**p://nervasystem.livejournal.com/304614.html
Labels: Bert Kaempfert, big band, easy listening, jazz
1 Comments:
De uitvinders van de Kaempfert sound waren de toenmalige hoogste baas bij Die Deutsche Grammophon/Polydor Hamburg, Horst Wende & ladi Geisler. Welke het reeds in 1958 opnamen op de elpee Africana van het orkest van Horst Wende.
Een reactie posten
<< Home