Beethoven and oranges: Burgess and Kubrick
Het boek:'A Clockwork Orange' is een anti-utopische roman uit 1962 van de Britse schrijver Anthony Burgess. Het vormt de basis voor de gelijknamige filmbewerking uit 1971 door Stanley Kubrick. De roman wordt algemeen beschouwd als de opvolger van de grote Britse anti-utopische romans 1984 en Brave New World.
Het boek werd geïnspireerd door een gebeurtenis in 1944, toen Burgess' zwangere vrouw werd beroofd en mishandeld door vier Amerikaanse soldaten. Als gevolg daarvan kreeg zij een miskraam en chronische problemen. Het thema geweld speelt in de roman een belangrijke rol.
Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst en volgt de carrière van de vijftienjarige Alex (Malcolm McDowell).
Zijn bizarre genoegens in het leven zijn naast klassieke muziek ook verkrachting en willekeurige extreme geweldshandelingen. Alex zwerft 's nachts met zijn bende door de straten en begaat daar voor zijn plezier allerlei misdaden, en verwoesten ongestoord de gemeenschap.
Uiteindelijk wordt Alex opgesloten en "gerehabiliteerd" door middel van een afkicktherapie.
Eenmaal terug op straat wordt Alex verguisd door iedereen uit zijn vorige leven.
Alex valt langzaam maar zeker terug in zijn oude patroon, maar beleeft geen plezier meer aan wrede activiteiten. Het 20e hoofdstuk van de originele Amerikaanse uitgave van het boek eindigt met een scène, waarin Alex zijn terugkeer voorbereidt om verwoesting te zaaien.
Er bestaat een 21e hoofdstuk van het manuscript dat uit de originele publicatie werd weggelaten. Burgess zegt dat de Amerikaanse uitgever zijn hoofdstuk liet vallen om het boek indrukwekkender te maken. In dat 21e hoofdstuk, dat zich een paar jaar na het twintigste afspeelt, is te lezen hoe Alex zich realiseert dat zijn heftige levensfase over is, maar dat het onvermijdelijk was.
De film:
Het boek werd geïnspireerd door een gebeurtenis in 1944, toen Burgess' zwangere vrouw werd beroofd en mishandeld door vier Amerikaanse soldaten. Als gevolg daarvan kreeg zij een miskraam en chronische problemen. Het thema geweld speelt in de roman een belangrijke rol.
Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst en volgt de carrière van de vijftienjarige Alex (Malcolm McDowell).
Zijn bizarre genoegens in het leven zijn naast klassieke muziek ook verkrachting en willekeurige extreme geweldshandelingen. Alex zwerft 's nachts met zijn bende door de straten en begaat daar voor zijn plezier allerlei misdaden, en verwoesten ongestoord de gemeenschap.
Uiteindelijk wordt Alex opgesloten en "gerehabiliteerd" door middel van een afkicktherapie.
Eenmaal terug op straat wordt Alex verguisd door iedereen uit zijn vorige leven.
Alex valt langzaam maar zeker terug in zijn oude patroon, maar beleeft geen plezier meer aan wrede activiteiten. Het 20e hoofdstuk van de originele Amerikaanse uitgave van het boek eindigt met een scène, waarin Alex zijn terugkeer voorbereidt om verwoesting te zaaien.
Er bestaat een 21e hoofdstuk van het manuscript dat uit de originele publicatie werd weggelaten. Burgess zegt dat de Amerikaanse uitgever zijn hoofdstuk liet vallen om het boek indrukwekkender te maken. In dat 21e hoofdstuk, dat zich een paar jaar na het twintigste afspeelt, is te lezen hoe Alex zich realiseert dat zijn heftige levensfase over is, maar dat het onvermijdelijk was.
De film:
De filmversie, geregisseerd door Stanley Kubrick, is gebaseerd op de vroege Amerikaanse versie van het boek. Nadat de film van Kubrick uitkwam, schreef Burgess uit ongenoegen over de film een toneelstuk over het verhaal. Naar verluidt modelleerde hij een van de vroege slachtoffers van Alex naar Kubrick. Deze versie bevat wel het 21ste hoofdstuk.
De soundtrack:
Het openingsthema is een elektronische bewerking van Henry Purcells 'Music for the Funeral of Queen Mary', gecomponeerd in 1695 voor de processie van Queen Mary door de straten van Londen op weg naar de Westminster Abbey.
Drie maanden na de officiële release van de soundtrack werd een tweede versie van de soundtrack door componist Wendy Carlos vrijgegeven met delen die in de film niet gebruikt zijn. Zo werd door Kubrick van 'Timesteps' en van de synthesizertranscriptie van de Negende Symfonie slechts kleine gedeelten gebruikt.
In 1998 werd een uitgave van de soundtrack met digitaal bewerkte versies van de synthesizermuziek uitgebracht. Deze versie bevat Carlos composities, inclusief de niet in de film gebruikte gedeelten en de stukken 'Biblical Daydreams' en 'Orange Minuet' die niet op de soundtrack uit 1972 voorkwamen.
De eerste drie minuten van 'Timesteps' had Carlos al geschreven vóór lezing van Burgess's roman. 'Timesteps' werd afgerond nadat Kubrick al het filmmateriaal had verzameld. 'March from A Clockwork Orange' was het eerste nummer waarbij een vocoder werd gebruikt voor de vocale partijen en het wordt vaak aangehaald als inspiratie voor vele synthi-popbands.
O.S.T. "Clockwork Orange"
1. "Title Music from A Clockwork Orange ", Wendy Carlos
2. " The Thieving Magpie ( Rossini , ingekort)", Deutsche Grammophon-opname
3. "Theme from A Clockwork Orange (Beethoviana)", Wendy Carlos
4. "Ninth Symphony, Second Movement (ingekort)", Deutsche Grammophon opname, waarschijnlijk uitgevoerd door Ferenc Fricsay
5. "March from A Clockwork Orange (Ninth Symphony, Fourth Movement, ingekort)", Wendy Carlos en Rachel Elkind
6. "William Tell Overture (Rossini, ingekort)", Wendy Carlos
7. "Pomp and Circumstance March No. 1", Sir Edward Elgar
8. "Pomp and Circumstance March No. IV (ingekort)", Sir Edward Elgar
9. "Timesteps (Fragment)", Wendy Carlos
10. "Overture to the Sun", Terry Tucker (instrumentaal nummer van een album uit 1969, "Sunforest")
11. "I Want to Marry a Lighthouse Keeper" - Erika Eigen (nummer van het album "Sunforest" – de film versie is wat anders dan soundtrack)
12. "William Tell Overture (ingekort)", Deutsche Grammophon-opname
13. "Suicide Scherzo (Ninth Symphony, Second Movement, ingekort)", Wendy Carlos
14. "Ninth Symphony, Fourth Movement, (ingekort)", Deutsche Grammophon-opname (Von Karajan, 1963, niet genoemd)
15. "Singin' in the Rain" - Gene Kelly, tekst Arthur Freed, muziek Nacio Herb Brown
h**p://hosted-by.system-x.org/Soundtrack/A%20Clockwork%20Orange%20OST
of h**p://www.laisladelax.com.ar/mp3/A%20Clockwork%20Orange/
De soundtrack:
Het openingsthema is een elektronische bewerking van Henry Purcells 'Music for the Funeral of Queen Mary', gecomponeerd in 1695 voor de processie van Queen Mary door de straten van Londen op weg naar de Westminster Abbey.
Drie maanden na de officiële release van de soundtrack werd een tweede versie van de soundtrack door componist Wendy Carlos vrijgegeven met delen die in de film niet gebruikt zijn. Zo werd door Kubrick van 'Timesteps' en van de synthesizertranscriptie van de Negende Symfonie slechts kleine gedeelten gebruikt.
In 1998 werd een uitgave van de soundtrack met digitaal bewerkte versies van de synthesizermuziek uitgebracht. Deze versie bevat Carlos composities, inclusief de niet in de film gebruikte gedeelten en de stukken 'Biblical Daydreams' en 'Orange Minuet' die niet op de soundtrack uit 1972 voorkwamen.
De eerste drie minuten van 'Timesteps' had Carlos al geschreven vóór lezing van Burgess's roman. 'Timesteps' werd afgerond nadat Kubrick al het filmmateriaal had verzameld. 'March from A Clockwork Orange' was het eerste nummer waarbij een vocoder werd gebruikt voor de vocale partijen en het wordt vaak aangehaald als inspiratie voor vele synthi-popbands.
O.S.T. "Clockwork Orange"
1. "Title Music from A Clockwork Orange ", Wendy Carlos
2. " The Thieving Magpie ( Rossini , ingekort)", Deutsche Grammophon-opname
3. "Theme from A Clockwork Orange (Beethoviana)", Wendy Carlos
4. "Ninth Symphony, Second Movement (ingekort)", Deutsche Grammophon opname, waarschijnlijk uitgevoerd door Ferenc Fricsay
5. "March from A Clockwork Orange (Ninth Symphony, Fourth Movement, ingekort)", Wendy Carlos en Rachel Elkind
6. "William Tell Overture (Rossini, ingekort)", Wendy Carlos
7. "Pomp and Circumstance March No. 1", Sir Edward Elgar
8. "Pomp and Circumstance March No. IV (ingekort)", Sir Edward Elgar
9. "Timesteps (Fragment)", Wendy Carlos
10. "Overture to the Sun", Terry Tucker (instrumentaal nummer van een album uit 1969, "Sunforest")
11. "I Want to Marry a Lighthouse Keeper" - Erika Eigen (nummer van het album "Sunforest" – de film versie is wat anders dan soundtrack)
12. "William Tell Overture (ingekort)", Deutsche Grammophon-opname
13. "Suicide Scherzo (Ninth Symphony, Second Movement, ingekort)", Wendy Carlos
14. "Ninth Symphony, Fourth Movement, (ingekort)", Deutsche Grammophon-opname (Von Karajan, 1963, niet genoemd)
15. "Singin' in the Rain" - Gene Kelly, tekst Arthur Freed, muziek Nacio Herb Brown
h**p://hosted-by.system-x.org/Soundtrack/A%20Clockwork%20Orange%20OST
of h**p://www.laisladelax.com.ar/mp3/A%20Clockwork%20Orange/
Labels: Clockwork Orange, soundtrack
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home