Satie's faits
Erik Alfred Leslie Satie (Honfleur, 17 mei 1866 - Arcueil-Cachan, Parijs, 1 juli 1925) was een Frans componist, en pianist. Hij studeerde vanaf 1879 enkele jaren piano en harmonie aan het conservatorium te Parijs.Het oeuvre van Erik Satie bestaat voornamelijk uit korte stukken voor piano, maar hij maakte ook filmmuziek voor stomme films. Bovendien componeerde Satie liederen, en enkele orkest- en theaterwerken. Als pianist trad hij voornamelijk op voor café- en varietépubliek.
Zijn composities worden getypeerd als origineel, humoristisch, vaak bizar, en minimalistisch. Satie werd een van de leiders van de Franse avant-garde.
In 1916 veroorzaakte de eerste uitvoering van zijn ballet Parade (voor orkest en typemachine) een schandaal. Daarmee was in één klap zijn reputatie als componist gevestigd. Jean Cocteau schreef de tekst en het decor werd ontworpen door Picasso.
Erik Satie was befaamd om zijn onafhankelijke houding en om zijn grote invloed op andere Franse componisten.
Satie gaf zijn pianostukken titels als 'Op een boot', 'Over een lantaren', of 'Over een helm'. Hij verfraaide de partituren van deze composities met allerlei geschreven opmerkingen, waarmee hij de uitvoerder aanmoedigde een verhaal te vertellen met zijn muziek.
Zijn bekendste pianowerken zijn "Sarabandes" (1887), "Gymnopedies" (1888) en "Gnossiennes" (1890).
Hoewel het grote publiek hem tijdens zijn leven niet in de armen sloot, werd hij zeer bewonderd door vele jonge componisten, musici en muziekstudenten. Satie maakte deel uit van de 'Groupe des Six'. De groep wilde helder, onopgesmukt muzikaal taalgebruik bevorderen...
De Franse pianist Pascal Rogé (Parijs, 6 april 1951) illustreert in zijn spel het fijnste van de Franse pianoschool: zijn vertolkingen van Poulenc, Satie, Fauré, Saint-Saëns en Ravel worden gekarakteriseerd door elegantie, schoonheid en een delicate frasering. Hij stond reeds op zijn zeventiende exclusief onder contract bij Decca.
Van de vele prestigieuze prijzen die hij won, zijn de belangrijkste twee Gramophone Awards: een Grand Prix du Disque en een Edison Award voor zijn opnamen van de concerti van Ravel en Saint-Saëns. Dit is zijn interpretatie van Satie's minmalisme:
Pascal Rogé - After the Rain... The Soft Sounds of Erik Satie
1. Gymnopedie No.1
2. Gymnopedie No.2
3. Gymnopedie No.3
4. Gnossienne No.1
5. Gnossienne No.2
6. Gnossienne No.3
7. Gnossienne No.4
8. Gnossienne No.5
9. Gnossienne No.6
10. Nocturne I
11. Nocturne II
12. Nocturne III
13. Nocturne IV
14. Nocturne V
15. Avant-Dernieres Pensées:
I. Idylle, A Debussy
II. Aubade, A Paul Dukas
III. Meditation, A Albert...
16. Pieces Froides-Trois Airs A Fuir
17. Pieces Froides-Trois Danses De Travers
18. Deux Reveries Nocturnes
19. Prélude De la Porte Héroïque Du Ciel
link dead
De Nederlandse dirigent Reinbert de Leeuw (Amsterdam, 8 september 1938) is niet alleen pianist en componist, maar ook muziekpedagoog en hoogleraar.
Hij doceerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. De Leeuw is bekend als pianist en dirigent van eigentijdse muziek. In de jaren zeventig legde hij zich met veel succes toe op vertolking van de muziek van ‘vergeten’ moderne componisten (Satie, George Antheil e.a.) en zette zich in voor een ‘alternatieve’ kamermuziekpraktijk.
In 1974 richtte hij met studenten van het Haagse conservatorium het Schönberg Ensemble op, dat zich onder zijn leiding toelegde op muziek uit de Tweede Weense School, en zijn repertoire van daaruit verbreedde. Voor het uit dit ensemble geformeerde strijkkwartet componeerde hij zijn Etude (1983–1985). Dit werk was het laatste dat De Leeuw componeerde.
Sindsdien maakte hij verschillende bewerkingen en instrumentaties. Daarnaast richt hij zich volledig op het dirigeren en programmeren. Hij treedt regelmatig op als gastdirigent van de belangrijkste Nederlandse orkesten en ensembles.
Reinbert de Leeuw - Gnossiennes, Gymnopédies (1995)
1. Gnossiennes
2. Gnossiennes
3. Gnossiennes
4. Gnossiennes
5. Gnossiennes
6. Gnossiennes
7. Ogives
8. Ogives
9. Ogives
10. Ogives
11. Petite ouverture à danser
12. 3 Sarabandes
13. 3 Sarabandes
14. 3 Sarabandes
15. 3 Gymnopédies
16. 3 Gymnopédies
17. 3 Gymnopédies
h**p://vlasov.co.uk/forever_mara/Music/Satie%20-%20Gnossiennes,%20Gymnopedies%20(De%20Leeuw).zip
De Italiaanse pianist Aldo Ciccolini (Napels, 15 augustus 1925) werd Frans staatsburger in 1971 en werd docent aan het Conservatorium van Parijs waar hij van 1970 tot 1988 lesgaf. Onder zijn studenten bevonden zich o.a. Jean-Yves Thibaudet, Artur Pizzaro en Nicholas Angelich.
Ciccolini werd vooral bekend door zijn uitvoeringen van en pleidooien voor de muziek van de Franse componisten Maurice Ravel, Claude Debussy en Erik Satie, maar ook van onbekendere componisten als Jules Massenet en Alexis de Castillon.
Ciccolini maakte meer dan 100 opnamen voor EMI-Pathé Marconi en andere maatschappijen, waaronder de complete sonate-cycli van Mozart en van Beethoven. Ook nam hij het complete piano-oeuvre van Erik Satie op.
Op 9 december 1999 vierde Ciccolini zijn 50-jarige carrière als Frans pianist met een recital in het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs.
Aldo Ciccolini - Oeuvres pour piano, Erik Satie
CD1 - 72:13
- 3 Gymnopedies
01_I Lent et douloureux
02_II Lent et triste
03_III Lent et grave
01_I Lent et douloureux
02_II Lent et triste
03_III Lent et grave
- Les 3 Valses distinguees du precieux degoute
04_I Sa taille 0:57
05_II Son binocle 0:58
06_III Ses jambes 0:35
- 3 Gnossiennes
07_I Lent 2:43
08_II Avec etonnement 1:30
09_III Lent 2:21
- 3 Gnossiennes
10_IV Lent 2:03
11_V Modere 3:07
12_VI Avec conviction et avec une tristesse rigoureuse 1:03
- 3 Mouvements en forme de poire, a 4 mains
13_Maniere de commencement 2:19
14_Prolongation du meme 0:55
15_I 1:24
16_II 2:25
17_III 2:00
18_En plus 1:43
19_Redite 1:23
- Croquis et agaceries d'un gros bonhomme en bois
20_I Tyrolienne turque 1:11
21_II Danse maigre(a la maniere de ces messieurs) 1:24
22_III Espanana(Sorte de valse) 1:05
23_Sonatine bureaucratique
- 3 Nocturnes
24_I Doux et calme 3:03
25_II Simplement 1:53
26_III Un peu mouvemente 2:37
- Premiere pensee et sonneries de la Rose
27_Air de l'Ordre 4:08
28_Air du Grand Maitre 4:27
29_Air du Grand Prieur 2:34
- Le Fils des Etoiles, wagnerie kaldeenne du Sar Peladan
30_Prelude du 1er acte : la Vocation 3:16
31_Prelude du 2e acte : l'Initiaion 2:50
32_Prelude du 3e acte : l'Incantation 4:06
CD2 - 75:42
- Jack in the box
01_Prelude 2:20
02_Entracte 2:00
03_Final 2:14
- Sports et divertissement s (½ºÆ÷Ã÷¿Í ±âºÐÀüȯ)
04_Choral inappetissant 0:56
05_La Balancoire 0:35
06_La Chasse 0:15
07_La Comedie italienne(a la napolitaine) 0:33
08_Le Reveil de la Mariee 0:25
09_Colin-Maillard 0:48
10_La Peche 0:41
11_Le Yachting 0:59
12_Le Bain de mer 0:36
13_Le Carnaval 0:26
14_Le Golf 0:26
15_La Pieuvre 0:26
16_Les Courses 0:20
17_Les Quatre-Coins 0:50
18_Le Pique-nique 0:20
19_Le Water-chute 0:28
20_Le Tango 1:20
21_Le Traineau 0:21
22_Le Flirt 0:32
23_Le Feu d'artifice 0:20
24_Le Tennis 0:50- Embryons desseches
25_I D'Holothurie 1:43
26_II D'Edriophalma 1:59
27_III De Podophtalma 1:27
- Preludes flasques(pour un chien)
28_I Voix d'interieur 0:52
29_II Idylle cynique 0:48
30_III Chanson canine 1:02
31_IV Avec camaraderie 0:41
- En habit de cheval(a 4 mains)
32_I Choral 0:52
33_II Fugue litanique 2:41
34_III Autre chose 0:44
35_IV Fugue de papier 2:13
- Apercus desagreables
36_I Pastorale 1:14
37_II Choral 1:02
38_III Fugue 1:49
- Descriptions automatiques
39_I Sur un caisseau 1:54
40_II Sur une lanterne 1:37
41_III Sur un casque 0:57
- 3 petites pieces montees (a 4 mains)
42_De l'enfance de Pantagruel(Reverie) 1:27
43_Marche de Cocagne(Demarche) 1:00
44_Jeux de Gargantua(Coin de Polka) 1:33
- Peccadilles importunes
45_Etre jaloux de son camarade qui a une grosse tete 0:42
46_Lui manger sa tartine 1:25
47_Profiter de ce qu'il a des cors aux pieds pour lui voler son cerceau 0:24
- Pieces froides - Airs a faire fuir
48_I D'une maniere particuliere 2:19
49_II Modestement 1:16
50_III S'inviter 2:18
04_I Sa taille 0:57
05_II Son binocle 0:58
06_III Ses jambes 0:35
- 3 Gnossiennes
07_I Lent 2:43
08_II Avec etonnement 1:30
09_III Lent 2:21
- 3 Gnossiennes
10_IV Lent 2:03
11_V Modere 3:07
12_VI Avec conviction et avec une tristesse rigoureuse 1:03
- 3 Mouvements en forme de poire, a 4 mains
13_Maniere de commencement 2:19
14_Prolongation du meme 0:55
15_I 1:24
16_II 2:25
17_III 2:00
18_En plus 1:43
19_Redite 1:23
- Croquis et agaceries d'un gros bonhomme en bois
20_I Tyrolienne turque 1:11
21_II Danse maigre(a la maniere de ces messieurs) 1:24
22_III Espanana(Sorte de valse) 1:05
23_Sonatine bureaucratique
- 3 Nocturnes
24_I Doux et calme 3:03
25_II Simplement 1:53
26_III Un peu mouvemente 2:37
- Premiere pensee et sonneries de la Rose
27_Air de l'Ordre 4:08
28_Air du Grand Maitre 4:27
29_Air du Grand Prieur 2:34
- Le Fils des Etoiles, wagnerie kaldeenne du Sar Peladan
30_Prelude du 1er acte : la Vocation 3:16
31_Prelude du 2e acte : l'Initiaion 2:50
32_Prelude du 3e acte : l'Incantation 4:06
CD2 - 75:42
- Jack in the box
01_Prelude 2:20
02_Entracte 2:00
03_Final 2:14
- Sports et divertissement s (½ºÆ÷Ã÷¿Í ±âºÐÀüȯ)
04_Choral inappetissant 0:56
05_La Balancoire 0:35
06_La Chasse 0:15
07_La Comedie italienne(a la napolitaine) 0:33
08_Le Reveil de la Mariee 0:25
09_Colin-Maillard 0:48
10_La Peche 0:41
11_Le Yachting 0:59
12_Le Bain de mer 0:36
13_Le Carnaval 0:26
14_Le Golf 0:26
15_La Pieuvre 0:26
16_Les Courses 0:20
17_Les Quatre-Coins 0:50
18_Le Pique-nique 0:20
19_Le Water-chute 0:28
20_Le Tango 1:20
21_Le Traineau 0:21
22_Le Flirt 0:32
23_Le Feu d'artifice 0:20
24_Le Tennis 0:50- Embryons desseches
25_I D'Holothurie 1:43
26_II D'Edriophalma 1:59
27_III De Podophtalma 1:27
- Preludes flasques(pour un chien)
28_I Voix d'interieur 0:52
29_II Idylle cynique 0:48
30_III Chanson canine 1:02
31_IV Avec camaraderie 0:41
- En habit de cheval(a 4 mains)
32_I Choral 0:52
33_II Fugue litanique 2:41
34_III Autre chose 0:44
35_IV Fugue de papier 2:13
- Apercus desagreables
36_I Pastorale 1:14
37_II Choral 1:02
38_III Fugue 1:49
- Descriptions automatiques
39_I Sur un caisseau 1:54
40_II Sur une lanterne 1:37
41_III Sur un casque 0:57
- 3 petites pieces montees (a 4 mains)
42_De l'enfance de Pantagruel(Reverie) 1:27
43_Marche de Cocagne(Demarche) 1:00
44_Jeux de Gargantua(Coin de Polka) 1:33
- Peccadilles importunes
45_Etre jaloux de son camarade qui a une grosse tete 0:42
46_Lui manger sa tartine 1:25
47_Profiter de ce qu'il a des cors aux pieds pour lui voler son cerceau 0:24
- Pieces froides - Airs a faire fuir
48_I D'une maniere particuliere 2:19
49_II Modestement 1:16
50_III S'inviter 2:18
- Danses de travers
51_I En y regardant par deux fois 1:08
52_II Passer 0:55
53_III Encore 1:33
- La Belle Excentrique, fantaisie serieuse pour piano a 4 mains
54_I Grande ritournelle 1:36
55_II Marche franco-lunaire 1:20
56_III Valse du "Mysterieux baiser dans l'oeil" 1:38
57_IV Can-can grand-mondain 1:34
- 3 Sarabandes
58_1 3:23
59_2 3:37
60_3 2:44
51_I En y regardant par deux fois 1:08
52_II Passer 0:55
53_III Encore 1:33
- La Belle Excentrique, fantaisie serieuse pour piano a 4 mains
54_I Grande ritournelle 1:36
55_II Marche franco-lunaire 1:20
56_III Valse du "Mysterieux baiser dans l'oeil" 1:38
57_IV Can-can grand-mondain 1:34
- 3 Sarabandes
58_1 3:23
59_2 3:37
60_3 2:44
link dead
Labels: Aldo Ciccolini, Erik Satie, Frans, minimalisme, Pascal Rogé, Reinbert de Leeuw
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home